סיפורים מירושלים

סיפורים מסדנת מספרי הסיפורים בהנחיית יהודה עצבה שהתקיימה
במוזיאון חצר הישוב הישן ע"ש קפלן
.

 

חמין- צ'ולנט/משה נקש

בקהילות ישראל נהוג להכין תבשיל מיוחד לשבת הקרוי חמין בפי עדות המזרח וצ'ונט בפי האשכנזים. החמין הפך לאחד המאפיינים המובהקים של שבת, הפיוטים והזמירות ובעדות המזרח שירת "הבקשות"

לבישול החמין היו מתכונים שונים כל עדה והחמין שלה

אמי נהגה לבשל חמין עם שעועית לבנה או חומוס, לחמין הוכנסה שקית מבד כותנה שמולאה באורז, בשר קצוץ, פטרוזיליה, בצל ותבלינים.

צידה הפתוח של השקית הודק בחוט תפירת יד כמו כן הכינה אמי קציצות מעיסה של לחם שהושרה במים,בשר קצוץ, בצל,פטרוזיליה ותבלינים הקציצות טוגנו והוכנסו אליהן

לחמין. נהוג היה להוסיף לחמין ביצים רתוחות (ומכאן השם"וובוס חמינדוס") וכן תפוחי אדמה. בקרב עדות המזרח יש המכינים את החמין מחיטה ואילו בקרב האשכנזים נהוג להוסיף לשעועית הלבנה גריסים

יש המוסיפים לחמין מעיים הממולאים באורז אצל עדות המזרח, בעוד שאצל האשכנזים ממלאים את המעיים בקמח.

בעדה הפרסית יש חמין מיוחד הקרוי "כולו ביבי" המכיל שעועית אדומה, בשר שמן,אורז וירקות כגון:לפת כרוב וקולרבי חמין הוכן גם מקישואים שרוקנו את תוכנם והם מולאו באורז ובבשר. מאכל זה נקרא "קוסה מחשי". וכן מעלי כרוב ממולאים באורז ובשר הנקרא"יפרק"

בעבר היו ברב הבתים פתיליות ששמשו לבישול,לאחר הבישול הראשוני שמו את סיר החמין על פתיליה מכניסת השבת ועד סעודת השבת,עם חזרת הגברים מבית הכנסת.

כדי לשמור על החום,כוסה הסיר במגבת עבה או בכרית.

החמין התבשל באיטיות בחום נמוך וכל הטעמים של המרכיבים השונים נטמעו זה בזה,הפיגו ריח וטעם עשירים. כן נהוג היה באותם שנים לקחת את סיר החמין ל"תנור" השכונתי.

אשה אשה והסיר בידה היו מגיעות לתנור,הן נתנו בסיר סימנים,כגון:סרט צבעוני או פיסת בד כדי שיזהו את הסיר בבואן לקחתו.

הבעלים של התנור היה מבעיר אש בגזרי עצים שהפכו לגחלים לוהטות. יש וקרו תקלות לעיתים החמין נחרך ולא נשאר ממנו זכר.לכן היו נשים שהורו לבעלי התנור היכן להניח את הסיר שלהם.

לעיתים,למרות כל הסימנים שהיו על הסירים-נפלו טעויות, בן משפחה שנשלח להביא את הסיר מן התנור חזר הביתה עם סיר של משפחה אחרת. אם החמין היה ערב לחיכם של בני המשפחה-מה טוב,ואם לאו...גורלו של בן המשפחה שטעה היה רע ומר.

ואשר לטעמו של החמין נפוצה האימרה:כשמכניסים חמין ביום שישי לתנור אין יודעים כיצד יצא ביום השבת.

עורכי הדין-אמצו אימרה זו כי חששו ששולחיהם יטילו בהם אשמה. במקרה שלא יזכו בדין.

ולסיום ציטוט מספר "אורחות צדיקים" דף ז':

"לעושם תבשיל,וצריך ירק ובשר ומים ומלח ופילפלין וכל אלו המינים צריך לקח מכל אחד כשעור, מזה מעט ומזה הרבה. אם ימעט הבשר,יהיה רזה ואם ירבה מלח, לא יהיה נאכל מחמת מלחו.וכן כולם,אם ימעט במה שצריך הרבה וירבה במה שצריך מעט,יהא המאכל מקולקל אבל הבקי אשר יקח מכל אחד משקל הראוי,אז יהא המאכל ערב ומתוק לאוכליו".


 

 



אודותינו
בנין המוזיאון
חפצים מספרים
פעילויות לחגים וחופשות
מה חדש במוזיאון
תמונות
פעילויות חינוכיות
סיפורים מירושלים
חידת המוזיאון
סיורים והשתלמויות
תערוכות מתחלפות
תערוכות בעבר
מוצג החודש
כתבו עלינו
תקצירי ימי עיון
מפרסומי המוזיאון
צור קשר
For English Speakers
 
 

 

 

  מוזיאון "חצר היישוב הישן" - טל: 02-6276319