תקצירי ימי עיון

תקציר יום העיון בנושא מגילת רות:

יום העיון התקיים במוזיאון חצר הישוב הישן ביום 12.6.08 ,בשיתוף עם האגודה לאמנות יהודית:

פרופ' רות שפרלינג: (בתו של האמן)

משמעות ספר רות: סיפור שמתחיל באסון,אך מסתיים בתקומה. בשער הספר:דמותם של רות ודוד משולבים באותיות.

הדוגמנית היא אשתו של אלואיל.לתינוקת קראו רות. כאשר נולדה -כתב לה אלואיל צלחת עם מדרש המתייחס לרות.

אהב לעטר בעיטורי שבעת המינים.

שנת 1939 שנה פוריה לאלואיל.יצאו לאור שלושה ספרים מעשי ידיו: "היהודי האלמוני","מתור הארץ" ו"מגילת רות".

בכל ספר כתב שונה.

במגילת רות המילים מעוטרות בחיטים. בתחילת המגילה המילים מעוטרות בחיטים, ככל שהעלילה מתקדמת לסוף הטוב

המילים מעוטרות בשיבולים ועץ.

אהב מאד לצייר את נופי שפיה וזכרון יעקב,שהזכירו לו את נופי ילדותו בבויבריק.

בביתם- היה סט של צלחות מעשי ידיו המעוטרות בשבעת המינים ויועדו לאורחים.

הגב' מילכה צ'יזיק (בצלאל)

הסגנון האומנותי במגילת רות:

הדפוס - הדרך הטובה ביותר להפיץ את האימאג' /טקסט.

1439- גוטנברג ממציא את הדפוס.הפריד את האותיות לבודדות. לפני כן-הדפיסו על לוח שכולו חרוט.

אצל אלואיל-קליגרפיה שנחרטה והודפסה.

לא היה מעולם צבע דפוס ומבחר צבעים כפי שיש בחברת השפע של היום.

אחת משיטות הדפוס היא חיתוך עץ/לינול:

חותכים את מה שמסביב לאות.השתמשו בדרך כלל בטקסט .אחידות חשובה.

מונק וחבריו בשנים 1909-1910 ניצלו את לוח העץ להדפסים.

האמן קובע את מידת הצבעוניות בחיתוכי הלינול. הצבעוניות מושגת ע"י טקסטורה.

שטיינהרט משתמש באשליה של אור וצל כדי לקבל נפח.

הלינול עשוי משעם כתוש,מעורב עם צבען (שחור/אפור/חום) ושמן פשתן מבושל. את התערובת יצקו על היוטה. יוטה לא מאפשרת שבירה של הלינול. הלינול נוצר מלכתחילה כדי לבודד את הלבנים בבתים.

בסוף המאה ה-19 אומץ ע"י האמנים בוינה.כאשר אלואיל מגיע לוינה -החומר נגיש עבורו.

כאשר אלואיל חוזר לא"י,בה היו אמנים ספורים,הלינול הוא חומר נגיש וזול.קל להדפיס על לינול יותר מאשר מעץ,בגלל גמישות הלינול.אלואיל בין הבודדים שהשתמשו בלינול.

בשנות ה-40 גלבוע משתמש בלינול בחיתוך צבעוני.

אלואיל עושה סקיצות,ואח"כ מעביר אל הלוח.המעבר ללוח צריך להיות בכתב ראי.קיימת רכות של הסקיצה מול חיתוכי הלינול.

שיטות הדפסה:,

  1. החלק הבולט בחיתוך-מדפיס
  2. החלק השקוע ממדפיס- תחריט
  3. דפוס שטח
  4. דפוס אלקטרוני

 

ביצירת אלואיל יש מתח ואיזון בין "יש" ו"אין".

עושר טקסטורה ביצירת אלואיל. משלב מוטיבים ואלמנטים מהעיר העתיקה ועד חומה ומגדל.

 

מר מוקי צור /משמעות חגיגות הביכורים בקבוצים

במלחמת העולם הראשונה הגיעו אלפי יהודי גליציה לוינה.אלואיל היה ראש חבורת ביתניה עילית. בחלום הגנוז של מאיר יערי מופיע אלואיל כמנהיג. אלואיל החל את עבודתו האמנותית בביתניה עילית בציור ביתניה עילית ופרוטרט עצמי.

ע"פ הציור של אלואיל זיהו את מיקום ביתניה .הציור הפך מאוחר יותר לתחריט.

"הכי קרובים לכוכבים והכי רחוקים מארץ ישראל".אלואיל חזר לוינה משום שלא יכול היה לבחור בין הכוכבים לא"י.

עיצב בכנרת מצבת קבר של איש שהתאבד. המצבה שבורה סמל לאיש שנשבר.במצבה:נר זכרון,כנפיים שנשברו,עיני שטן המפתה את הפועל בבירה וינאית.

הטבע מאד חשוב לאנשי העליה השניה,הם מגלים את הטבע .

חג הביכורים מוקדש לקק"ל.

התעורר פולמוס ער.האם בעצם הבאת ביכורים לקק"ל זה חילול הקודש?

בעמק יזרעאל היו בעד הקק"ל וגאולת הארץ.

הממסד הציוני (ביאליק) התנגד.לא רצו שזה יהיה בערב שבועות בגלל מתן תורה.

את הביכורים שהביאו הילדים בבתי הספר מכרו בקק"ל,והתמורה -קודש לגאולת הקרקע.

היה מרד של ההתישבות מול הממסד ,לא הסכימו להזיז את תאריך הבכורים.

ד"ר אבנר פרץ/כתובת התורה בלדינו:

 

אמו של ד"ר פרץ היתה ילידת ירושלים. שרה את כתובת התורה. סבתו היתה מאזינה ובתיווך היצירה התוודעה למסורת היהודית.

היצירה עשירה במילים לועזיות. עם פתיחת ההיכל בתפילת שחחרית אמרו את הכתובה.זו עדות למעמד הנכבד של הכתובה.

הכתובה נאמרה בבית הכנסת ובבית.האזהרות מוזכרות ומתורגמות משפט משפט ללדינו. אצל הספרדים נקראת מגילת רות אחרי תפילת מנחה ובבית.קראו פסוק בעברית ופסוק בלדינו.

בגולה-קראו חצי מגילה ביום א' וחלק ב' באסרו חג.

כתובת התורה של ר' ישראל נג'ארה:

בטקסט שכבה גלויה:אהבה שבינו לבינה, ושכבה נסתרת:כל הגד מתפרש כקדושה ורמיזה למאורעות הסטוריים

בחיי העם.

בכתובה יש הגדים ארוטיים חזקים שצונזרו במרוצת הדורות .

 



ויתן ה' לה הריון

 

 


אודותינו
בנין המוזיאון
סאנטור - תנור מחמר
מכתש אבן
וילון פשתן
שלחן נחושת
הימעל בעד- מיטת שמים
תנורים ועששיות מפח
יצור יין
ארון מטבח
חפצים מספרים
פעילויות לחגים וחופשות
מה חדש במוזיאון
תמונות
פעילויות חינוכיות
סיפורים מירושלים
חידת המוזיאון
סיורים והשתלמויות
תערוכות מתחלפות
תקצירי ימי עיון
צור קשר
For English Speakers
 
 

 

  מוזיאון "חצר היישוב הישן" - טל: 02-6276319